Review of Data by Massimo Ricci on Touching Extremes. June, 23 2021. Read here
Review of Data by Alexei Borisov on Data.Wave. 6/16/2021 Read here
Reseña de Broken Image de Javier Piñango & Juan Antonio Nieto (Plus Timbre) en Pequeño Objeto. Leer aquí
A great review of "Dry grass" on Toneshift by TJ Norris. Read here.
A nice review of "Dry grass" on Vital Weekly #1186 by Frans de Waard. Read here.
A wonderful review of "Dry grass" on A Closer Listen by Richard Allen. Read here
The borders are blurred to the point that one begins to hear warmth in machines and mechanical echoes in nature, making the album a reflection of our relationship with digital technology. We don’t want to love our phones and Fitbits more than rivers and trails, but they dominate our time and slowly inspire emotive bonds.
Wonderful review of my new album "Dry Grass" (on the label Marbre Negre) in the webzine noCoviSion by Thierry Massard. Read here
black marble ... Could one dream of a more beautiful setting to accommodate the strange and jubilant art of Nieto? Undisputed master of the possible fusion of solids and immateriality.
Afterglow. Reseña y entrevista a Javier Piñango y Juan Antonio Nieto por Antonio Martín en "La Muerte tenía un blog" 20 octubre 2018.
Afterglow: Javier Piñango & Juan Antonio Nieto. Plus Timbre 2018. Vinyl. Review on ΔΙΣΚΟΡΥΧΕΙΟΝ / VINYLMINE- In greek. October 5th 2018
Artículo de Luís Lles en el Diario del Alto Aragón sobre mi concierto en el festival Diversario de Huesca. 29 de mayo 2018.
Aiports & Hotels (2017. Impulsive Habitat) review on ATTN:Magazine. January 19 2018.
Catálogo de la revista Procedimentum de la segunda convocatoria de arte postal. 2018 Completo dossier sobre mi obra. Enero 2018.
Amplio repaso al concierto de julio de 2017 de Mika Martini + Javier Piñango + Juan Antonio Nieto en Caminado sobre la luna. 14 enero 2018,
Dos de mis temas del 2017 aparecen incluidos en la lista de Intonarumore: extractos de un gran 2017
Latimeria's best of 2017 includes my Black Sand and my Airports & Hotels. Latimeria
Pilot Eleven's Creative Commons highlights from 2017 includes my Black Sand. Pilot Eleven
Two unfocused cardinal Points Nieto & Piñango (2016. Marbre Negre) review on Kalteldur. October 16th 2017.
Two unfocused cardinal Points Nieto & Piñango (2016. Marbre Negre) crítica en Nomelody magazine. 7 de septiembre 2017. Nomelody Magazine
Two unfocused cardinal Points Nieto & Piñango (2016. Marbre Negre) review on Side-Line. April 3rd 2017.
Imperfect (2017. Moozak) crítica de Antonio Martín en La muerte tenía un blog. 23 febrero 2017
Imperfect (2017. Moozak) review on Plyty(nie) Sluchane. January 13, 2017. (in polish)
Two unfocused cardinal Points Nieto & Piñango (2016. Marbre Negre) review on Darkroom Magazine. January 13, 2017 (in italian)
Imperfect (2017. Moozak) review on A Closer Listen . January 10, 2017.
Two unfocused cardinal Points Nieto & Piñango (2016. Marbre Negre) crítica en La Muerte tenía un Blog 15 de diciembre 2016
Umber (2016, Gruppo Ungido) reviewed on ATTN Magazine . August 15th 2016
Umber (2016, Gruppo Ungido) crítica en La muerte tenía un blog. 15 de mayo 2016
Umber (2016, Gruppo Ungido) reviewed on Vital Weekly 1025. March 2016
Test (2010. Surrism Phonoethics) reviewed on Ambient Noise Wall . March 28th 2015
- La revista digital Procedimentum me dedica en su número 4 del 2015 un artículo de 18 páginas. Lo puedes leer aquí
- Acts of Silence's Interesting albums of 2014 includes my Shortcut
A great review of "Dry grass" on Toneshift by TJ Norris. Read here.
A nice review of "Dry grass" on Vital Weekly #1186 by Frans de Waard. Read here.
A wonderful review of "Dry grass" on A Closer Listen by Richard Allen. Read here
The borders are blurred to the point that one begins to hear warmth in machines and mechanical echoes in nature, making the album a reflection of our relationship with digital technology. We don’t want to love our phones and Fitbits more than rivers and trails, but they dominate our time and slowly inspire emotive bonds.
Wonderful review of my new album "Dry Grass" (on the label Marbre Negre) in the webzine noCoviSion by Thierry Massard. Read here
Afterglow. Reseña y entrevista a Javier Piñango y Juan Antonio Nieto por Antonio Martín en "La Muerte tenía un blog" 20 octubre 2018.
Afterglow: Javier Piñango & Juan Antonio Nieto. Plus Timbre 2018. Vinyl. Review on ΔΙΣΚΟΡΥΧΕΙΟΝ / VINYLMINE- In greek. October 5th 2018
Artículo de Luís Lles en el Diario del Alto Aragón sobre mi concierto en el festival Diversario de Huesca. 29 de mayo 2018.
Aiports & Hotels (2017. Impulsive Habitat) review on ATTN:Magazine. January 19 2018.
Catálogo de la revista Procedimentum de la segunda convocatoria de arte postal. 2018 Completo dossier sobre mi obra. Enero 2018.
Amplio repaso al concierto de julio de 2017 de Mika Martini + Javier Piñango + Juan Antonio Nieto en Caminado sobre la luna. 14 enero 2018,
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Two unfocused cardinal Points Nieto & Piñango (2016. Marbre Negre) review on Kalteldur. October 16th 2017.
Two unfocused cardinal Points Nieto & Piñango (2016. Marbre Negre) crítica en Nomelody magazine. 7 de septiembre 2017. Nomelody Magazine
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Two unfocused cardinal Points Nieto & Piñango (2016. Marbre Negre) crítica en La Muerte tenía un Blog 15 de diciembre 2016
Umber (2016, Gruppo Ungido) reviewed on ATTN Magazine . August 15th 2016
Umber (2016, Gruppo Ungido) crítica en La muerte tenía un blog. 15 de mayo 2016
Umber (2016, Gruppo Ungido) reviewed on Vital Weekly 1025. March 2016
Test (2010. Surrism Phonoethics) reviewed on Ambient Noise Wall . March 28th 2015
- La revista digital Procedimentum me dedica en su número 4 del 2015 un artículo de 18 páginas. Lo puedes leer aquí
- Acts of Silence's Interesting albums of 2014 includes my Shortcut
Some recommended Netlabel Releases of 2014 by Miquel Parera Jaques. My Shortcut is included. http://musicnumbers.es/news/recommendations2014.html
- Shortcut reviewed on White Noise...Dadá by Sergi Puig Masferrer
From late 2005 "Shortcut" is the latest release from this electronic / experimentalist blurring instrumental project from Spain. PANGEA and SHAKERMOON are the solo projects of Juan Antonio Nieto, who worked with these three names, putting out around 17 releases, apart several tracks compilations in different compilations. Fortunately for us, he use to put all his creativity totally free en different net-platforms such as: archiveorg, bandcamp, lastfm, etc. which we can listen to all PANGEA's discography. The artist has demonstrated his particular hability to make different knind of music from ambient to drone to IDM or to noise. This "Shorcut" is one of those will to like to lovers of noise, experimental and field recordings, too. Almost 0% of structure, almost 100% of free improvisation, no human voice, non organic sounds. Despite these facts, the music is not totally improvised but we can percive some few structures, a weak planification and a certain organisation or order, from the beggining of the track until the end. This weak "organization" is just the most is just the main attraction of the disc. All told if you after a release that flits between a few different genres, is IDM, often experimental & mostly noise creative "Shortcut" worth checking out. Oh and I rather like the cover picture- which takes a kind of wood, totally organic and coloured, it was made by Almudena Villar, congratulations, so, to both artists.
Juan Antonio Nieto and Chris Silver T – memories of a bedroom toy clock
Artists: Juan Antonio Nieto and Chris Silver T
Title: Memories of a bedroom toy clock
cat: oz078
keywords: experimental
label: ozky e-sound Netlabel http://www.ozkyesound.altervista.org/
I hope you don’t mind me skipping the question of what an actual bedroom toy clock is, than we could just fast forward to another question that comes to mind while approaching this release: Does a bedroom toy clock have memories?
Artists Juan Antonio Nieto and Chris Silver T are certain of this and even teamed up to convince the doubtful people by reconstructing these bedroom toy clock memories into their own interpretation of music. Juan Antonio Nieto does this by providing the electronics to this release, while Chris Silver T takes care of the experimental drums.
So how do these bedroom toy clock memories sound like? Well they sound surprisingly different than our usual cup of memoir inspired music. It might even be that this specific bedroom toy clock had some traumatic past as the experimental music seems to go all the way back to its assembling days. The sound of steel birdcages that are being hit in artistic random spasm attacks goes fluently together with the loose jazz fusion drums that simply go more and more berserk. It’s as if that mad drummer of the Muppet show has grown up to be an avant-garde art-show performer.
What the hell did this innocent looking bedroom toy clock have gone through before being safely pictured on the front cover of this release? I’m not totally sure really but maybe you, dear reader, can decipher these memories for yourself? Maybe you have one bedroom toy clock in the bedroom, or are close related to one so it will be easier to identify with these memories? Personally I’ve never seen or met one other than the one captured by Nieto’s artwork that is shown above.
To me the thoughts of this bedroom toy clock are far away from my own human bedroom toy thought, which makes it difficult to identify with these memory interpretations. It’s nonetheless a surprising recording of two artists that seem to know what they are talking about themselves as their music is solid in this odd experimental art style upon reaching the end. Get memories of a bedroom toy clock over here:
https://archive.org/details/oz078
PANGEA ON SEVEN MOONS
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VITAL WEEKLY
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number 818
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week 6
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LEO ALVES VIEIRA & PANGEA - POST-SLEEP PATHS (CDR by Luscinia Discos), Review by Frans de Ward
A label from Spain which I never heard of, all with artists I never heard of. The first disc is a collaboration between Leo Alves Vieira and Pangea. The first is from Brazil and plays clarinet, flute, acoustic guitar and electroacoustic. Pangea is Juan Antonio Nieto from Madrid and he plays 'sounds, treatments'. Improvised music, but it makes also use of a pre-recorded string quartet by Vieira in 'Sleep Deprivation', ultimately taking over the piece. The music has more of this pre-recorded classical music, which, at least or so I think, is being transformed by Pangea. Over these textures, Vieira plays his instruments and does that in a way that its not plink-plonk like, but actually fills in when and where needed. It delivers some interesting tense pieces of music, which is sort of half way through improvisation, modern classical music and cinema like pieces. Very nice and with some thirty-five minutes the right length to leave the listener curious for me.
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Thursday, February 2, 2012
2011 Favorites by Laura Focarazzo
- Juan Antonio Nieto aka Pangea - "Litium" (Audiotalaia)
Laura Focarazzo is a digital designer living and working in Buenos Aires, Argentina.
As
a parallel activity, Laura shows a strong interest in capturing life in
motion (both natural and human), sparks of light hidden behind a few
frames. Spiritual Archives has been posting her short films and will keep on doing that, in the hope of revealing their secrets. She
is also member of the audiovisual collective "Exquisite What",
web-based project involving a considerable number of artists (more info here).
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Post-Sleep Paths Review By James Wyness @ Fouter and Swick
Fouter & Swick
sound art and new music
Leo Alves Vieira & Pangea: Post-Sleep Paths
23/12/2011
This is an unusual album. It doesn’t fit into any of the emerging forms and idioms that seem to be establishing themselves across various labels and interest groups. You’ll find some fine simple string quartet writing and playing, plenty free improvisation, some synthesiser with various effects as in film sound design, indeterminate hiss, buzz and crackle, and various recitations of poems and texts.
The overall impression is one of increasing formlessness, which is what you might expect from the free improvisation, though the strings and recitations seem to pull the music towards more formalised structures. That tension is what makes the album unusual.
Brazilian Leo Alves Vieira and Spanish based Pangea are obviously accomplished musicians. We can see and hear this both from their respective biographies as artists and from the range of instruments and musical skills on offer. The clarinet and guitar passages are full of interest, only occasionally falling into those ‘what do we do next’ moments. After a few listens I began to pick up on hints of interplay between the instruments. After a few more listens the chaotic formlessness established itself just enough to be convincing as a musical statement, never an easy thing to do.
I’d say that the strength of the album, outside of some excellent playing, lies in the way that the artists have brought together a bundle of disparate, seemingly unrelated resources and have then effectively imposed their collective musical authority on the materials.
Released on Luscinia
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Entrevista por Jordi Giráldez. El Sismógrafo. Rne. 21 Noviembre 2011.
Oscilaciones. Diálogos en Sismógrafo Vol.8 Juan Antonio Nieto
Juan Antonio Nieto
es un artista que desde los años 80 está sumergido en diferentes
mundos sónicos participando en proyectos como Alphaville, La Dama se
Esconde o Aviador Dro.
Con su alias Pangea, ya en la década de los 2000, empieza
a navegar por aguas más experimentales, donde las grabaciones de campo
y su posterior manipulación son elementos imprescindibles para
describir sus sonido. Su obra ha sido publicada en sellos de todo el
mundo como Mandorla, Experimedia y Trente Oiseaux
entre muchos otros. Además, podemos destacar sus colaboraciones con
artistas como David Vélez, el compositor brasileño Leo Alves Vieira o
el dúo Oikos.
Un auténtico honor contar con Juan Antonio Nieto en Oscilaciones. Diálogos en Sismógrafo
¿En que proyectos estás inmerso en estos momentos?.
A
principios de 2012 participarè en el ciclo Cinetone presentando en
directo la música que estoy componiendo para la película de 1921 The
Phantom Carriage, también estoy inmerso en varios proyectos incluyendo
un nuevo trabajo con el compositor brasileño Leo Alves Vieira con el
que colaboré hace tiempo, este primer disco con Leo “Post Sleep Paths”
será reeditado en breve por Luscinia Discos. Estos trabajos se
presentaran en directo en Rio de Janeiro después del próximo verano.
Hace unos meses fui llamado a formar parte del Hypermodern Ensemble, un
grupo de improvisadores creado por Freddy Moulard en el que colaboran
reputados músicos como Dimitri Vassilakis, Le Quan Ninh o Han Bennink y
que tendrá que estar en funcionamiento para finales del próximo año.
Tengo pendiente varios conciertos en Londres, Paris y Bruselas a los
que he sido invitado y que intentaré cumplir en 2012.
¿Nos podrías explicar brevemente tu forma de trabajo?, ¿partes de una idea previa?, ¿Surge durante el proceso?.
Nunca
parto de una idea previa, normalmente trabajo sin esquemas ni ideas
fijas y raramente termino por completo los temas, cuando veo que varios
de estos bocetos encajan, busco entre los trabajos que tengo
inacabados y empiezo a darles forma y homogenizar el sonido y el
ambiente general. Normalmente uso el laptop para variar drásticamente
los sonidos que he grabado aunque en algunas ocasiones prefiero no
tocar ni variar dichos sonidos. Acostumbro a desechar lo que no me
cuadra para el disco en el que este trabajando y lo guardo para otro
disco o para entregar a los labels que me piden música para
recopilatorios. En general no me gustan los discos demasiado largos,
pienso que a partir de los 30/35 minutos la atención se dispersa y se
pierden los detalles. En directo también prefiero no pasar de los 30
minutos, me gustan los conciertos cortos pero intensos…
¿Qué autores o proyectos han sido una fuente de inspiración para tu trabajo?, ¿qué sonidos han marcado tu propia Banda Sonora?
Básicamente
mis influencias han sido el jazz, las músicas étnicas, la música
electrónica planeadora y ciertos compositores contemporáneos. Tuve la
suerte de acceder a esas diferentes músicas con facilidad ya que en el
Rastro madrileño se realizaban intercambios de vinilos y de información
con gente que estaba metida a fondo en este tipo de sonidos, “Gracias”
al ayuntamiento el intercambio fue prohibido so pena de multa y el
acceso a estas músicas se volvió casi imposible hasta que Internet puso
el intercambio musical en su sitio.
¿En la actualidad que estás escuchando?.
Poca cosa. Jazz, música popular Brasileña y los discos que editan o recomiendan mis amigos…
¿Te
gustaría aportar algo al debate sobre los derechos de autor, la
propiedad intelectual, el modelo de industria musical, etc...?
En
las músicas minoritarias hablar sobre los derechos de autor o la
“propiedad intelectual” es absurdo. Las escasas compañías que editan
solo en físico acostumbran a pagar en copias del disco que te editen,
las tiradas son mínimas, entre 50 y 150 unidades y cuesta dios y ayuda
venderlas…yo he editado en net labels y también en multinacionales y
por lo menos en los net labels se interesan por tu música y tu disco
puede ser fácilmente compartido y escuchado. Con la multinacional fue
un desastre no tenias acceso a las copias que vendías, tu música no le
interesaba a nadie y como en una ocasión me dijeron “no te iras a
comparar con Los Mojinos Escocidos” que en su momento fueron el
objetivo de la compañía en cuestión. Además tenias que dar una buena
parte del escaso dinero que sacabas a una editorial ya que te obligaban
a ser parte de esta si querías editar el disco…yo sin duda alguna
prefiero los net labels y las compañías pequeñas.
Parte
de tu material está publicado bajo alguna de las licencias CC. ¿Por
qué lo haces?, ¿Hay un posicionamiento ideológico detrás de esa
elección?.
Las razones
básicamente son dos, me interesa que quien se quiera bajar el disco
pueda disfrutarlo sin problemas, eso hace que te conozca mucha gente y
es imprescindible para que salas o festivales puedan contratarte tanto
en España como en el extranjero. Otra cosa es que esas salas o
festivales quieran o puedan pagarte…El caso mas hiriente es el Sonar
donde no pagan a muchos de los artistas (especialmente nacionales) y a
algunos incluso les cobran por el dudoso honor de tocar en el cada vez
menos prestigioso festival. La segunda razón fue una manera sencilla de
hacerle un corte de mangas a la infame S.G.A.E.
En
los últimos años he visto que algunos de los escasos locales que
programan este tipo de música han indicado claramente que tan solo
pinchan música bajo licencia C.C. ante la perplejidad de los
“inspectores” de la S.G.A.E. que no sabían como actuar ante el nuevo
fenómeno…
¿Como ves la red de netlabels en nuestro país?
Hay
muchos sellos españoles estupendos, aunque hace tiempo que no importa
que un net label sea nacional o extranjero. El “éxito” (o no) depende
de los artistas que formen parte del sello y del trabajo en promocionar
los discos que editen… a mi personalmente me ha dado igual publicar
mis trabajos en sellos foraneos como Experimedia, Trente Oiseaux,
Impulsive Habitat o Mandorla, a publicar en sellos españoles como
Larraskito, Tecnonucleo, Audiotalaia o Ruidemos lo único que pido es
que, sean de aquí o de fuera, los muevan…
Para acabar, ¿Nos puedes recomendar un trabajo que no podamos dejar de escuchar?
Encima
de la tapa de mi tocadiscos se amontonan varios vinilos…un dúo en
directo entre Max Roach y Cecil Taylor, Ceylon de K. Stockhausen, el
Réquiem de Ligeti, el primer disco de L.A. Dusseldorf, el doble The
Great Bluesman del sello Vanguard, recomiendo no perdérselos, aunque lo
mas importante es escuchar diferentes tipos de música, encerrarse en
un único estilo de música, como de cualquier arte, es aburrido y
mentalmente contraproducente. tan interesante puede ser un disco de
Pita o Cristian Marclay como uno de Magnetic Fields, de Forrò
brasileño, de música Fuji Nigeriana, de Ben Webster o del Agujetas.
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Review en Oir para creer
[at044] juan antonio nieto – litium
Nuevo trabajo de Juan Antonio Nieto (aka Pangea) para Audiotalaia, que vuelve después de una pequeña pausa estival. Juan Antonio goza de un completo currículum de lanzamientos y colaboraciones, normalmente relacionados con las grabaciones de campo manipuladas. En este trabajo podemos disfrutar de su estilo ambient experimental, con un sonido rico en matices, ambientes metálicos y grandes drones. La última pieza “learning to fly” es un mantra electrónico de casi media hora, toda una declaración de principios y una puerta a la meditación.This entry was posted on Lunes, septiembre 12th, 2011 at 12:39 pm and is filed under experimental / drones.
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Los imperdibles de Latimeria/AUDIO
LITIUM-Juan Antonio Nieto [at044]
Litium, el último disco de Juan Antonio Nieto, antes conocido como Pangea, se ha hecho esperar más de un año, su anterior álbum Test, editado en el netlabel alemán suRRism
Phonoethics vio la luz en mayo del 2010 pero ya hay nuevo trabajo y la
espera ha merecido la pena. Litium sale publicado con el número 44 del
netlabel español Audiotalaia, dirigido por el también artista sonoro Edu
Comelles, un sello interesantísimo que publica obras de alto nivel
desde el 2007 y que recientemente se ha desdoblado en el subsello
Auditonrecords enfocado en la improvisación.
Litium
lleva la marca inconfundible, ya a estas alturas, del prolífico Nieto,
cuatro temas llenos de energía y poética donde los más áridos desiertos
se transforman en vergeles, los opresivos ambientes con olor a gasolina
en hermosos paisajes abiertos. En el palimpsesto sonoro creado por este
músico experimental nada escapa a su control, todo está medido para
provocar el caos. Si eres un neófito que te enfrentas por primera vez a
este tipo de música no te será fácil, quizá requieras un aprendizaje
previo pero el esfuerzo será ampliamente recompensado; si ya cuentas con
un bagaje de escucha sólo tienes que relajarte y disfrutar de las
composiciones de Juan Antonio Nieto.
Latimeria. 10-9-2011______________________________________
Review by Macu at Kulturterrorismus
Juan Antonio Nieto – Lithium
Juan Antonio Nieto a Spanish sound artist who also signs some of his works under the name of Pangea created with “Litium” a fantastic 4 track album, which also took place as live performance last year at La Clinica Mundana. A fine mixture of hypnotic ambiences and music concrete builds up amazing atmospheres which mutes the space and invites for drifting away to unknown spherical places. Dig in & enjoy! Download it for free @ Audiotalaia!
Juan Antonio Nieto :: LEA Cuestionario
http://laescuchaatenta.wordpress.com
Juan Antonio Nieto es un artista sonoro que firma algunos de sus trabajos bajo el nombre de Pangea. Su obra ha sido publicada en compañías discográficas de todo el mundo como Trente Oiseaux, Mandorla, Experimedia, Impulsive Habitat, Idiosyncratics, A.M.P., entre otras. Nieto ha colaborando con algunos de los más prestigiosos artistas de música de vanguardia del mundo, como el compositor clásico brasileño Leo Alves Vieira con el que ha trabajado con cuartetos de cuerda y coros, el escritor japonés Kenji Siratori que ha puesto voz a sus composiciones y David Vélez, esta última obra fue considerada el mejor disco del año 2007 por la revista Earlabs. Su música ha sido incluida en instalaciones artísticas como en el Círculo de Bellas Artes de Madrid o el Centro Cultural de España en Buenos Aires. Pangea ha actuado tanto en ciudades europeas como americanas.
+Información:
http://pangea-juanantonionieto.blogspot.com/
1) ¿Cuales son tus lugares preferidos para realizar grabaciones de campo?
Principalmente entornos urbanos e industriales, me parecen igual de bellos o interesantes los sonidos de las obras públicas que el de los bosques y rios.
2) ¿Puedes describir, dentro de lo posible uno de tus paisajes sonoros favoritos?
Mi propia casa, sonidos de electrodomésticos, el distinto mobiliario frotado o percutido, las inclemencias meteorológicas golpeando en las ventanas etc. En el disco que grabé para Impulsive habitat “Indoor” no me hizo falta salir de el salón, todo un mundo a mi alcance…
3) ¿Hay algún sonido o conjunto de sonidos que te resulten especialmente atractivos?
El centrifugado de una lavadora, canales muertos de TV o radio, un grifo abierto…
4) ¿Qué equipo (grabadora, micrófonos, accesorios…) utilizas para realizar tus grabaciones de campo?
Una grabadora digital Zoom H2 (la mas barata que encontre), una vieja grabadora analogica Olympus que usa mini cassetes (con un tremendo ruido de fondo) y un reproductor de minidisc.
5) ¿Qué equipo y software utilizas en tu estudio para editar los audios de tus grabaciones?
Un Laptop cargado con diferentes programas, Sound forge, Cool edit pro, Ableton, Wave hammer…y cualquier cosa interesante o rara que me pueda descargar gratuitamente.
6) ¿Utilizas tus grabaciones de campo para realizar composiciones sonoras y/o musicales?. ¿Puedes explicar brevemente como lo haces?
Normalmente grabo todo lo que pienso que en un futuro me pueda interesar y lo reservo.
Para hacer un tema busco entre las grabaciones que he ido acumulando en los últimos años (mas de 500). Tras elegir las pistas todo es un proceso de transformar las distintas grabaciones que emplee, mezclarlas y cruzar los dedos. Muchas veces los temas desechados en un momento los empleo años después y (al estar ya olvidados) los escucho como temas ajenos y decido nuevamente.
7) ¿Qué proyectos personales o en colaboración tienes que estén relacionados con la fonografía?
Intentaré en los próximos meses poner en marcha una vertiente nueva de conciertos en los que las grabaciones que efectue en la misma ciudad durante la mañana sean la base del concierto de la noche. Así mismo me interesa la posibilidad de transformar los sonidos en tiempo real, percutir en el live mi “elenco doméstico” de objetos diversos e ir procesándolos en el mismo acto, tendré que probarlo…
8) ¿Tienes algún comentario que quieras añadir?
Creo que las grabaciones de campo tienen la misma función que en pintura el arte de Tapies o el Art brut, de la misma manera que las manchas de humedad en una pared o un montón de hierros oxidados se muestran bellos para las personas que asimilan ese tipo de arte, alguien interesado en grabar sonidos tendrá primero que aprender a escuchar lo que le circundenda de una manera creativa, Autentico arte democratico y gratuito… tan sólo se necesita un par de orejas y una mente abierta.
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Crítica al concierto con KK Null en el Gris de Madrid 2009 en Planeta Modular
El siguiente en hacer temblar los cimientos del bar Gris, fue otro veterano de la escena de aquí, Juan Antonio Nieto, un tipo que pasó por los primeros Aviadro Dro o Alphaville, y que ahora anda metido de lleno en la música de vanguardia como Pangea.
Aquí propuso una experiencia sónica repleta de sonidos agrios y duros,
circundados por frecuencias hipnóticas. Momentos que se aproximaban con
peligrosidad al dark ambient de Lustmord, mezclados con otros pasajes
donde el bombo rompía al estilo de los chasquidos clásicos de Namlook y
su ambient espacial. Un recorrido por diferentes sonoridades, desde el
jazz hasta el ambient más tradicional conformando una banda sonora rica
en matices y diferentes gamas tonales. El mismo Pangea se atreve a
definir su sonido: "La idea principal en mi música trata sobre el
poder evocador de los sonidos al margen de los elementos habituales en
la mayoría de las composiciones musicales como pueden ser el ritmo o la
melodía, los distintos timbres han de sustentarse en sí mismos y será la
relación entre ellos la que dote de emoción a la obra buscando en el
oyente una complicidad con los sonidos que conformen la composición,
estos sonidos ásperos, incluso irritantes en si mismos, adquieren una
dimensión totalmente diferente combinados entre sí”.
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JUAN ANTONIO NIETO aka PANGEA
Your favourite virtue ::
Perseverance
Your favourite qualities in a man ::
Intelligence
Your favourite qualities in a woman ::
Intelligence
Your favourite occupation ::
Talk with my wife
Your idea of happiness ::
To be in love
Your idea of misery ::
Total lack of expectations
If not yourself, who would you be ::
Dust
Where would you like to live ::
Africa
Your favourite colour and flower ::
Black/ Rose
Your favourite prose authors ::
Thomas Bernhard / Villers de L'isle-Adam / joseph Conrad...
Your favourite poets ::
Luis Cernuda/ Jaime Gil de Biedma/ Robert Graves...
Your favourite heroes in fiction ::
Hal/ Orlando
Your favourite heroines in fiction ::
Hal/ Orlando
Your favourite painters and composers ::
Paul Klee / Odilon Redon / Bill Evans / Alban Berg...
Your favourite heroes in real life ::
Jacques Cousteau
Your favourite heroines in real life ::
Osa Johnson
What character(s) in history do you most dislike ::
Jose Maria Aznar
Your favourite food and drink ::
Fried eggs with potatoes / Water / Wine
Your favourite names ::
The names of the people that I love
Your pet peeve (something that easily annoys you) ::
Arrogance
The change you most anticipate ::
A real "Big Brother" as we have today
A gift of nature which I would like to have ::
Health
How I would like to die ::
Conscious
What is your present state of mind ::
Always changing
Of what fault are you most tolerant ::
Youth
Your favourite motto ::
Live and let live
15 octobre 2009
Juan Antonio Nieto is a madrileño musician.
website :: Pangea
website :: Pangea > myspace
website :: discogs
:: the questionnaire is based on the original "questionnaire of Marcel Proust", created by Antoinette Faure around 1890.
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Texture and Granulation en El Comercio de mano de José Cezón
Pangea edita una nueva referencia
Archivado en (NOTICIAS) por musicom el 18-09-2009
El productor madrileño de electrónica experimental Juan Antonio
Nieto acaba de editar una nueva referencia bajo su nombre artístico
Pangea. El disco lleva por título ‘Texture and granulation’ y ha sido
publicado en el sello de Manchester Electronic Musik.
Nieto residió varios años en Asturias, donde ofreció numerosos directos, y formó parte en los años ochenta de grupos conocidos como Aviador Dro o Fracture.
Nieto residió varios años en Asturias, donde ofreció numerosos directos, y formó parte en los años ochenta de grupos conocidos como Aviador Dro o Fracture.
El artista ha publicado también con el nombre de Shakermoon. Y
protagonizó además el proyecto Unforeseen Heights, junto a otro
asturiano de adopción, el catalán Mauri.
El nuevo trabajo puede escucharse en la siguiente direcciónhttp://www.archive.org/details/TextureAndGranulation
Su página en myspace es
http:/www.myspace.com/juanantonionieto
Review by Thierry Massard at noComment
Pangea :: texture & granulation ep
like a homing device in constent hybridation of genres and ressources,
that texture & granulation of Pangea is the signature of an artist
who dialogues with previous observation and impressive demonstration ,
dark and abyssal, a gulf of antimatter in friction and we could expect
less from a single EP - masterful
:: electronic musik net > archive.org
:: Pangea
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Review by Thierry Massard at noComment
Pangea :: abrasive soul
one year later, and after a great and successfulistic "tradition" for
test tube and more over, the impressive and so "between heart and brain"
post-organic dialogue of Juan Antonio Nieto "combustion chamber"
(tecnonucleo), this "abrasive soul" is not really a ... surprise - these
2 pieces simply confirm the deep attention of the author for that
strange balance of power between flesh and ... sound, a demanding work.
:: clinical archives
:: Juan Antonio Nieto