14/9/18

Afterglow - Javier Piñango & Juan Antonio Nieto


Afterglow [PTLP001] Plus Timbre



Those old, wise Greeks knew what they were talking about when they said that our senses, always prone to deceiving us, can only help us form opinions, not provide absolute certainties. And we couldn't ask for a clearer example of this phenomenon than "Afterglow".

That's not to say, of course, that Juan Antonio Nieto and Javier Piñango have set out to pull the wool over our eyes (at least, I don't think so). It's just that their mastery in generating and twisting sound means that what seems as natural as a river can be made to come from such artificial sources as analogue synthesis or digital processing. Whereas in earlier work our sensory confusion resulted from the blending of these two processes, this time around we're faced with their superimposition. We're left wondering which sonic stratum each occupies, thanks to a marvellous auditory sleight-of-hand.

"Afterglow" consists of four pieces of between 8 and 11 minutes' duration, created expressly for pressing on vinyl. The format choice was no accident, nor was it a nod to the current retro trend. The inherent characteristics of the LP are another important ingredient in the overall illusion we are faced with, where we're grabbed but not throttled, our senses tuned to pick up on any shifts in anticipation of the next movement. Without ignoring the ambient nature of the work of both these artists, on this occasion atmospheric layers take second place to elements such as sonic details, glitches, frequency sweeps. And, if you will forgive me for saying so, is that a hint of an enjoyably out-of-tune melody I hear in 'Sleep, not oblivion'?

Whilst we're in the midst of letting ourselves be taken in, up steps Almudena Villar, forcing us to sharpen our visual awareness and not mistake the sleeve imagery for sandstone cliff faces or prehistoric cave interiors. Even here, nothing is what it seems.

"Afterglow" is out on Plustimbre, up to now a netlabel, yet with this release taking the plunge into physical media for the first time. And who better to feature in this move than two of its longest- standing signings? David Área, translation by Ben Roberts





Ya lo decían aquellos viejos sabios griegos: nuestros sentidos, tan amigos de engañarnos a su voluntad, sólo pueden ser fuente de opinión, nunca de certeza alguna. Y cuanta razón tenían. Y cómo para afirmar sin titubear semejantes cosas lo mejor es tirar de ejemplos, en "Afterglow" tenemos uno.

No, no es que Juan Antonio Nieto y Javier Piñango nos estén engañando a conciencia (o quizá sí...), sólo que la maestría en aquello de generar y depurar el sonido da como fruto que aquello que de primeras se nos antoja natural como un río, pueda llegar de fuentes tan artificiales como la síntesis analógica o el procesado digital. Si en su anterior trabajo la confusión llegaba de mano de una mezcla extenuante de ambas técnicas, en el presente disco nos enfrentamos a la superposición de ambos métodos sin saber en qué plano está uno y donde se encuentra el otro. Prestidigitación sensorial auditiva.

"Afterglow" se compone de cuatro cortes que oscilan entre los 8 y los 11 minutos expresamente creados para ser materializados en vinilo. El soporte en este caso no es casual ni cuestión de modas. La naturaleza propia del viejo LP aporta un elemento más a este trampantojo al que nos enfrentamos dónde la línea general atrapa sin asfixiar, nos mantiene atentos al cambio esperando siempre al próximo movimiento. Sin dejar a un lado el carácter ambiental que caracteriza el trabajo de ambos autores, en esta ocasión las capas atmosféricas pasan a un segundo plano dando protagonismo al detalle, al glitch y al barrido de frecuencias. Incluso (y ruego me perdonen por esto que voy a decir) algo similar a una desafinada melodía se puede intuir y disfrutar en el tema "Sleep, not oblivion".

Puestos a dejarnos engañar, damos licencia a Almudena Villar para que nos obligue a trabajar la agudeza visual y tratar de no confundir la imagen de portada con acantilados de arenisca o cuevas prehistóricas. También aquí nada es lo que parece.

"Afterglow" está editado por el, hasta el momento netlabel, Plustimbre que ha hecho de este trabajo su primera referencia física apostando una vez más por dos de los miembros habituales de su catálogo. David Área

photo on cover by Almudena Villar